fbpx
Radu Ovidenie: „FIFA Mobile a fost dezvoltat în România”

Radu Ovidenie: „FIFA Mobile a fost dezvoltat în România”

Radu Ovidenie este Development Director la Electronic Arts Romania, adică mangerul echipei de FIFA Mobile din România, care s-a ocupat de această variantă a jocului încă de la lansare și continuă să dezvolte acestui produs împreună cu programatori din Canada.

Am vorbit cu el despre prezentul și viitorul acestei variante a celui mai de succes joc de sport din lume.


SLOW FORWARD: Ai fost jucător de FIFA înainte să vii aici?

Radu Ovidenie: Am jucat înainte, cred că prima oară am jucat FIFA97. E o plăcere să lucrez pentru acest joc și mă bucur că sunt parte din echipa FIFA de nouă ani, de când am început să dezvoltăm jocul aici, în România. 

În echipa de mobile din România suntem în jur de 15 oameni și componența echipei este făcută în așa fel încât să ne putem descurca autonom, adică să putem duce procesul de la crearea ideii de feature la execuție, lansat pe piață și întreținut acel feature, după ce este lansat Pentru că nu e suficient să lansezi și, gata, ne-am luat mâinile, ne gândim la următorul update. Noi măsurăm reacția utilizatorilor și, dacă este nevoie, trebuie să reacționăm. 

De cât din joc vă ocupați în România?

Nu există un procentaj. Modul în care împărțim zonele pe care lucrăm variază de la lună la lună, de la release la release. Și are loc de fiecare dată o discuție cu partenerii noștri din Canada în care ne putem exprima și ne-am exprimat fiecare dorința de a prelua o anumită zonă. Este un parteneriat, care funcționează foarte bine, și nu există o împărțire clară, procentuală.

Dacă anumite lucruri au nevoie de modificări pe ultima sută de metri și noi nu mai avem capacitatea, sau invers, evident că putem muta oameni de pe un feature pe altul. Până la urmă, deși sunt două locații, e o singură echipă.

Între releasurile legate de noile sezoane, care sunt anuale, ce faceți?

Updatăm și lansăm pe piață versiuni noi o dată la două-trei săptămâni. Aceste releasuri intermediare variază, pot fi axate pe creșterea stabilității jocului, pe îmbunătățirea experienței utilizatorilor, pe adăugarea de feature-uri noi, în funcție de feedback-ul pe care-l primim de la utilizatori.

Care e cel mai cool feature la care ați lucrat?

Toate ne plac, până la urmă sunt munca noastră. Dacă e să discutăm despre feature-uri mai ușor de identificat, unul dintre ele este modul online multiplayer, pe care l-am dezvoltat anul trecut, head to head, și unde poți să joci împotriva altor utilizatori, indiferent de platforma mobilă pe care o au, un meci în timp real, similar cu cel clasic, de pe consolă.

Testați jocul pe multe deviceuri?

Da, avem o echipă foarte mare de testare, pentru că, evident, piața de deviceuri mobile este extrem de mare și extrem de variată, mai ales pe Android. Avem o listă de deviceuri împărțită pe grupe în funcție de o combinație de GPU și CPU și încercăm să acoperim toate aceste zone. La iOS e mai simplu.

Aveți o legătură cu producătorii, le primiți în avans?

După cum știm, Apple este foarte secretos în ceea ce privește deviceurile noi. Nu primim deviceuri înainte, le cumpărăm, ca toată lumea, după ce se lansează. Avantajul este că jocul este creat în așa fel încât să limităm numărul de probleme care apar pe noile deviceuri. Evident, Apple și Android lansează în fiecare an noi sisteme de operare și pot apărea probleme, noi trebuie să reacționăm imediat și să scoatem update-uri.

Cât de important este feedback-ul utilizatorilor?

Este foarte important. Avem două moduri principale de comunicare cu ei: pe Twitter, unde, pe lângă faptul că anunțăm noile updateuri, ce am adăugat în joc, ce se va întâmpla, utilizatorii ne și răspund cu diversele lor probleme, și prin Discord, unde discutăm mai mult cu utilizatorii mai hardcore, mai axați pe game design, și unde discutăm feature-uri și răspundem cât mai des la feedback. Pentru că, până la urmă, cei mai importanți sunt utilizatorii. 

Cam cât timp durează până oferiți o rezolvare la o problemă sesizată de un utilizator?

Dacă e suficient de grav, în funcție de cât durează să putem rezolva acea problemă, poate dura de la una-două ore, dacă este o problemă de server care ne permite să adăugăm un fix fără a lansa un nou client. Dacă este nevoie de un nou client, adică de un nou update, pentru că problema este în aplicație, durează puțin mai mult. Pentru că este nevoie de a verifica fix-ul și a trimite acea aplicație la Apple și la Google, a primi aprobarea lor și așa mai departe…

Spune-mi mai multe despre joc.

Modul de joc FIFA Mobile este similar cu cel de la consolă, FIFA Ultimate Team, e un mod în care-ți poți crea echipa ta, cu jucătorii tăi. Nu avem echipe reale, deși utilizatorii pot să-și aducă toți jucătorii de la o anumită echipă. Ei își pot alege stema echipei și asta ne poate da o indicație, dacă un procent dintre utilizatori au ales Barcelona sau Real Madrid, ok, poate că sunt fanii acelor echipe. Avem campionatul României, poți juca împotriva echipelor din campionat, dat toată ideea din spatele jocului este în a-ți crea propriul tău club, cu jucătorii tăi. 

Cât din ecosistemul FIFA reprezintă FIFA Mobile?

Nu știu asta, dar știu că în cazul FIFA Mobile, din momentul în care am lansat această variantă, de trei ani, avem peste 350 de milioane de instalări, în toată lumea, și aducem jucători noi în fiecare an. Este un joc total separat de cel de PC sau cel de consolă, poți juca doar contra altor jucători de pe deviceurile mobile, iOS și Android, nu există conectivitate cu jocul FIFA de consolă.

Cât de mare este compatibilitatea în urmă, pe telefoane și tablete?

Destul de mare, pentru că avem mulți utilizatori de la prima lansare a FIFA Mobile, acum trei ani, și ne dorim ca de la an la an să păstrăm cât mai mulți dintre aceștia. Dacă e să vorbim de sisteme de operare, la Android suportăm de la telefoane cu Android 4.2, iar la iOS, toate deviceurile care pot fi upgradate la iOS 11 – și, cumva, aceasta este și politica Apple.

Sunt extrem de multe deviceuri, diferite și ca dimensiuni, ca aspect ratio. Cum gestionați asta?

Din punctul de vedere al aspect ratio-ului, jocul este creeat în așa fel încât să țină cont și să se adapteze tuturor ecranelor. Problema cea mai mare cu diversitatea deviceurilor e că există unele destul de slabe, din punct de vedere al capacității – memorie, procesor – dar și deviceuri foarte puternice. Din dorința de a acapara o piață tot mai mare și a da posibilitatea cât mai multor utilizatori să joace, încercăm să menținem un echilibru între acoperirea deviceurilor și performanța jocului, adaptată pentru ele.

Bineînțeles că, de la un punct în colo, devine extrem de costisitor din punctul de vedere al efortului să menținem suportul pentru niște deviceuri care sunt foarte vechi sau foarte slabe. Ne dorim asta, dar nu putem tot timpul să ne concentrăm pe deviceuri care deja nu mai sunt pe piață prea multe. 

De la telefon la tabletă e doar o scalare?

Da, e o scalare, ține mai mult de rezoluția ecranului. Până la urmă, există telefoane care au o rezoluție mai mare decât unele tablete. Doar că ecranul e mai mic.

Cât se simplu e pentru un utilizator care-și schimă telefonul să-și migreze progresul?

Este foarte simplu. Există conectivitatea și logarea cu Facebook. Atâta timp cât ți-ai legat un cont de Facebook de joc, tot progresul este asociat acelui cont și tu doar trebuie să continui să te conectezi cu acel cont de Facebook, indiferent de device. Oferim utilizatorilor și posibilitatea de a se loga anonim, ca guest. În cazul acesta progresul este migrat între versiuni, pe același telefon. Dacă vrei să migrezi pe telefoane diferite, tablete sau între stemele de operare, ai nevoie să te conectezi la Facebook, Google sau Apple… 

Jucătorii sunt updatați la zi?

Imediat cum apar modificări cu privire la situația licențierii unui anumit jucător – poate s-a retras din fotbal, poate s-a transferat la o echipă care nu este reprezentată în FIFA –, în momentul acela noi trebuie să reacționăm imediat și să-l scoatem din pachetele pe care le dăm jucătorilor noi. Dar nu li-l luăm celor care-i au deja în echipă.

Avem o echipă centrală care se ocupă numai cu updatarea bazelor de date ale utilizatorilor, cu licențierea, cu formatul, ce jucători sunt la ce echipe, transferuri. Această echipă deservește atât FIFA mobile cât și FIFA de pe console. 

Există ideea de a aduce FIFA Mobile și FIFA de consolă împreună?

Da, este o idee care este în mințile noastre și ne gândim care este cel mai bun mod de a uni experiențele de pe mobil și de pe consolă. Nu știu când și sub ce formă va fi lansat.